Grondige wijzigingen VIVO op gemeenteraad van 19 oktober

Op 9 oktober 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Na de woelige gemeenteraad van september, beloofde schepen Willem Wevers (N-VA) om alles in het werk te stellen om de wijzigingen reeds in oktober goed te keuren. Dat zal ook lukken. De wijzigingen aan het VIVO-plan is het eerste agendapunt op de gemeenteraad van 19 oktober. Willem Wevers: “Het was geen evidente opgave om alles rond te krijgen, maar door enorm hard te werken zijn we er in geslaagd. Het signaal dat we kregen van de handelaars was duidelijk en daar wilden we dan ook gevolg aan geven.”

 

Het gemeentebestuur stelde 5 knelpunten vast. De omrijfactor voor bewoners van het centrum, de slechtere bereikbaarheid van het Sint-Jansplein, de slechte bereikbaarheid van het centrum op zaterdagvoormiddag tijdens de markt, het sluipverkeer door de wijk rond de Bautersemstraat en de filevorming in de Molenstraat en de Mechelsesteenweg.

Wevers: “De voorgestelde wijzigingen lossen volgens mij alle knelpunten zo goed als helemaal op. We hebben altijd gesteld dat we VIVO op een eerlijke manier zouden evalueren en bijsturen en dat doen we nu ook”.

 

Om de problemen in de Molenstraat en de Mechelsesteenweg op te lossen, ziet de Wevers maar 1 mogelijke oplossing. Dat is de brede Drabstraat opnieuw beschikbaar maken voor uitgaand verkeer: “Niet enkel qua gevoel, maar ook cijfermatig werd de verkeersgevoeligheidsindex gedurende grote delen van de dag in beide straten overschreden. We moeten hierdoor het principe van de autoluwe fietsas voor een stuk verlaten, maar we keren niet terug naar dezelfde situatie van tijdens het VCP. De Kruisschanslei blijft immers dubbelrichting, waardoor het verkeer nog steeds op die manier richting E19 kan rijden. Er komt een grotere spreiding van het verkeer en de Kruisschanslei zal ook voor een stuk ontlast worden van verkeer ten opzichte van vandaag.”

Om de veiligheid van de fietsers in de smalle Drabstraat te verzekeren, kiest het gemeentebestuur ervoor de straat het statuut van fietsstraat te geven. Dat wil niet zeggen dat er auto’s er niet door mogen rijden, maar geeft aan dat de fietser de belangrijkste weggebruiker is in dat stuk. Concreet wil dat zeggen de auto’s achter de vele honderden fietsende scholieren moeten blijven rijden gedurende die 300 meter. Zoals nu al het geval is op de Lintsesteenweg op de fiets-o-strade.”

Door het opnieuw dubbelrichting richting maken van het laatste stuk van de Drabstraat zou de Korte Keizershoek nog veel meer verkeer moeten dragen dan vandaag het geval is. Daarom kiezen we ervoor om de Korte Keizershoek enkelrichting te maken. Auto’s zullen nog in de richting van de Kruisschanslei kunnen rijden. Dat maakt het ook mogelijk dat alle parkeerplaatsen in die straat behouden blijven. Het laatste stukje van de Rubensstraat (tussen Kongostraat – Drabstraat) wordt uitzonderlijk plaatselijk verkeer. Dat moet ertoe leiden dat de Rubensstraat, zoals vandaag, inkomend bestemmingsverkeer van het centrum zal dragen, terwijl de Drabstraat een deel van het uitgaand verkeer te verwerken zal krijgen. Dat zorgt voor een eerlijke spreiding.

 

Om de omrijfactor voor bewoners van het centrum te beperken worden verschillende maatregelen genomen. Zo wordt de knip van de Hofstraat verplaatst naar de Ooststatiestraat, komende van de N1 net voor de Kosterijstraat. Daardoor sluiten de wijken rond Bautersemstraat en de Hoogbunderlaan weer aan bij het centrum, zonder omrijden en wordt het doorgaand sluipverkeer geweerd. Een knip behouden in dat stuk is noodzakelijk om files in het centrum te vermijden. Uit het onderzoek bleek immers dat ten tijde van het VCP er te veel verkeer het centrum in reed en er te weinig capaciteit was om uit te rijden, met files als gevolg in de Antwerpsesteenweg, Molenstraat en Drabstraat. Ten opzichte van het VCP is er aan de N1 dus 1 ingang minder, maar een uitgang meer richting de E19. Dat zou het fileprobleem van Kontich-centrum, zowel ten tijde van het VCP als bij VIVO, voorgoed van de baan moeten helpen.

 

Andere maatregelen om de omrijfactor te beperken zijn het opheffen van de knip aan de Varkensmarkt en het wegnemen van de knip ter hoogte van de speeltuin in de ’s Herenlei. Dat wordt mogelijk zonder risico op doorgaand sluipverkeer, omdat de knip van de Hofstraat verplaatst wordt naar de Ooststatiestraat. Deze oplossing biedt de bewoners wel meer mogelijkheden om weg te rijden in verschillende richtingen, zonder een zwaar risico op sluipverkeer. De wijk rond de ’s Herenlei wordt uitzonderlijk plaatselijk verkeer.

Het Sint-Jansplein wordt door het wegnemen van de paaltjes terug een stuk beter bereikbaar, wat een zeer belangrijke en terechte vraag was van de omliggende handelaars. Bovendien lost het wegnemen van die paaltjes ook het probleem op van de slechte bereikbaarheid van het centrum tijdens de markt.

 

Ook de enkelrichting van de Noordstraat zal worden opgeheven. Deze werd ingevoerd om te vermijden dat verkeer een stuk van de file in de Molenstraat zou willen afsnijden via de Nieuwstraat. Door het openstellen van de Drabstraat zal de fileproblematiek in het centrum verminderen, wat de enkelrichting van de Noordstraat overbodig maakt. Hierdoor wordt de omrijfactor voor bewoners beperkt, en worden de Abraham Hansschool en de omliggende handelszaken beter bereikbaar.

 

Wevers: “Het mag duidelijk zijn dat we effectief rekening gehouden hebben met de opmerkingen van bewoners én vooral handelaars die we gekregen hebben. Ik hoop dan ook dat door deze wijzigingen de rust in het dorp kan weerkeren. We hebben alle belangen zo goed mogelijk proberen verzoenen, maar goed doen voor iedereen op het vlak van mobiliteit in Kontich is jammer genoeg onmogelijk. Daar ben me zeker van bewust.”

 

Als de wijzigingen worden goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 oktober, is het de bedoeling de wijzigingen door te voeren in de herfstvakantie, op zaterdag 31 oktober.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is