U bent hier
Gemeenteraadscommissie 3 mei 2016 - Voorstelling ontwerp mobiliteitsplan
![](https://kontich.afdelingen.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/styles/style_news_detail/public/generated/images/news-picture/traffic-jam-clipart-1.jpg?itok=yUU3VNyx×tamp=1462306346)
Op de gemeenteraadscommissie van 3 mei 2016 presenteerde studiebureau Vectris het ontwerp van mobiliteitsplan.
Deze legislatuur van Dorpslijst Sander en N-VA heeft van verkeer(sveiligheid) en mobiliteit een van de prioriteiten gemaakt. In dit mobiliteitsplan komen dan ook alle huidige en toekomstige aanpassingen, maatregelen en investeringen bijeen om het verkeer rond en door Kontich veilig en leefbaar te houden voor iedereen de komende decennia. De meerderheid beseft dat investeringen in voetgangers- en fietsinfrastructuur hoog nodig waren, en heeft dan ook al heel veel openbare werken hieraan uitgevoerd (bijv. nu nog aan de Keizershoek) en er komen er nog aan (bijv. de Ooststatiestraat).
Het plan is in feite de gemeenschappelijke voorstelling en integratie van maatregelen om voetgangers, fietsers en openbaar vervoer een prominentere rol te geven, volgens het zogenaamde STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer en dan privé vervoer). De trage wegen in Kazerne en zoals ze er nu al komen in Waarloos worden dan ook aangehaald in het plan.
De verhoopte fietstunnel onder de N171 t.h.v. de Rubensstraat is opgenomen in het plan. Het wordt toegelicht waarom de fietstunnel zich beter t.h.v. de Rubensstraat zou bevinden i.p.v. aan het kruispunt N171-Drabstraat. Ook de tram(bus) van het op- en afrittencomplex naar Edegem is een belangrijk aspect voor de mobiliteit de komende decennia. De bijhorende suggesties om de busdiensten te veranderen worden besproken. De uitvoering van deze projecten is natuurlijk niet zeker.
De toekomstige noordelijke ontsluitingsweg is ook in het plan opgenomen en de verbindingen qua openbaar vervoer (ook de treinen) worden in het totaalbeeld uitgebreid. De herinrichting van de stationsomgeving in Kazerne wordt ook aangehaald en dringt zich zeker op.
Tenslotte worden de mogelijkheden voor een beter parkeerbeleid in het centrum toegelicht, tezamen met de nieuwe centrumparking die er zal komen aan het einde van de Molenstraat. De huidige blauwe zone in het centrum zal dan, na de verwezenlijking van deze bijkomende parkeerruimte, beter afgedwongen moeten worden. Schepen Willem Wevers haalt nog aan dat het verminderen van de parkeerdruk in het centrum een omgeving zou kunnen creëren die het masterplan voor het centrum (goedgekeurd tijdens de vorige legislatuur) eindelijk mogelijk maakt.
Er is een inspraaktraject geweest met o.a. een vergadering, marktstandje, workshops e.d. die mee bijgedragen hebben tot deze tekst. De oppositie (CD&V) had een 47-punten plan bezorgd met hun voorstellen. De realistische zaken hierin werden door de meerderheid in overweging genomen en doorgesproken met het studiebureau. Een aantal ervan zijn verwerkt in de uiteindelijke tekst. Hetzelfde geldt voor het idee over een parkeerbeleid, bezorgt door de fractieleider van Open-VLD dat helemaal in het plan ingewerkt werd.
De oppositiepartijen CD&V, Open-VLD en Vlaams Belang merken op dat het inhoudelijk bespreken voor hen niet eenvoudig is zonder de tekst van het plan. We hopen dat de oppositie een constructieve houding zal blijven aannemen in dit dossier, aangezien het inspraakproces nog volop verder loopt en het hier enkel over een eerste bespreking gaat. De oppositieleden krijgen op deze commissie dan ook allemaal de kans om hun huidige vragen te stellen en opmerkingen te geven. Het is duidelijk dat dit plan nog verder moet besproken worden, vooraleer het in openbaar onderzoek gebracht zal worden.